Det finns mycket att hämta i den digitala utvecklingen inom beställningstrafik. Särskilt då de som bokar buss kräver en större transparens och tillgänglighet än tidigare. Likaså kan du som arbetsgivare underlätta vardagen för dina förare och anställda genom att öka delningen av information. Något som i slutänden kan göra ditt bussföretag bäst i klassen på kundservice.

Att dela kunskap om vad som sker i bolaget är aldrig fel, men på vilket sätt kan det hjälpa rent praktiskt? I kontakt med resenären är god service inte bara en önskvärd del av upplevelsen utan en nödvändighet för att säkerställa att befintliga kunder och potentiella väljer att boka beställningstrafik av dig. Dagens resenärer vet sitt värde och tack vare internet kan det enkelt med några knapptryck leta upp närmaste konkurrent och boka buss därifrån istället. Detta är ingen nyhet men vägarna för att möta kraven från dagens bussresenärer vad gäller service, kan skilja sig åt från bolag till bolag.

Något vi kan komma överens om är i alla fall att orderhantering och kundtjänst är navet i kommunikationen med beställare och resenärer. Det är dit kunderna vänder sig med frågor om bussresor, biljettbokning och inte minst ankomsttider. För att undvika att inkommande ärenden förvandlas till klagomål vilket är lätt hänt om den som besvarar frågorna inte har tillräckligt med kött på benen, kan du som driver bussbolag använda dig av smarta system som samlar in information och gör den tillgänglig för alla berörda.

Förarapp i bussen ger värdefull data

Föreställ dig att dina bussar är utrustade med en applikation som med hjälp av GPS-funktionen i förarens smarta telefon fångar upp bussens position i realtid och rutt på en karta. Den kartan kan i sin tur göras tillgänglig för både resenärer och för dig och dina anställda som arbetar på kontoret där orderhanteringen äger rum. Inga fler vaga svar och gissningar. Om bussen som är på väg att hämta upp ett fotbollslag i Södertälje fastnar i trafikstockningar på E4:an kan de som otåligt väntar få veta exakt var bussen befinner sig, hur snabbt den rör sig framåt och när den beräknas anlända till sin destination. Informationen finns ju!

Då förstår du nog hur enkel och snabb hanteringen av den här typen av frågor kan bli för den som hanterar kundtjänstärenden. I grund och botten handlar det om att ta klivet ut i det digitala och verkligen utnyttja vad digitaliseringen av bussbranschen har att erbjuda. Särskilt litet blir steget när det handlar om molnbaserade ordersystem, då de varken kräver fysisk implementation eller nya inköp av hårdvara. En liten förändring som kan göra en enorm skillnad för dig som arbetar med beställningstrafik.

Än finns chansen att bli bäst på kundservice. Men det underlättar att ha rätt verktyg. Med ett större flöde av information mellan avdelningar och människor i det stora hela, finns mycket att vinna i form av effektivitet och ur arbetsmiljöaspekt likväl som service till kunder. Möjligheterna är näst intill oändliga så sikta högt!

Blev du nyfiken på att lära dig mer om molnbaserade ordersystem och framför allt de digitala funktioner som beskrivs ovan? Klicka på knappen nedan för att komma till vår informationssida med kontaktformulär!